fakta för just dig!

Sommar sommar, ljuva sommar ♥

Solen är den stjärna som finns i centrum av vårt solsystem. I omloppsbanor kring solen rör sig solsystemets planeter, bland dessa jorden. Solens utstrålande energi i form av ljus och värme som når jorden är en förutsättning för allt biologiskt liv på planeten.
Det ljus som alstras av solen, som befinner sig på drygt 149 miljoner km från jorden, når jordytan efter 8 minuter och 19 sekunder. Solen är mysig :)

Men den kan också orsaka skador - och det är därför vi måste skydda oss själva.
Huden är människokroppens största organ. Den utgör omkring 20% av kroppsvikten och täcker en yta på cirka två kvadratmeter.


Risken för att brännas av UVB-strålar är särskilt hög:


  • under sommarmånaderna
  • mitt på dagen
  • nära ekvatorn
  • på högre altituder
  • i eller nära vatten

  •  
    Att vara solbränd ses fortfarande som ett tecken på "fräsch-het", men ibland kan jag tycka att folk har fått nån slags vrickad syn på det hela. Vissa utsätter sig för fara genom att sola flera gånger i veckan i solarie eller utomhus, utan solkräm. Aj Aj. jag skulle själv skrumpna ihop och bli röd som en tomat om jag inte använde solkräm.

    Det inte är fel att ge sig ut i solen - det farliga är att bränna sig. allra bästa sättet att undvika hudcancer är att undvika solen, eller i alla fall sola försiktigt.

    Ha de gött ;) nu ska jag ta en glass. ♥


    Kommentarer
    Postat av: louise

    jag gillar bilden med ditt nya hår iaf;)

    2009-06-25 @ 12:59:06
    URL: http://louiseliv.blogg.se/
    Postat av: Emma

    vilken trevlig information du bjöd på ;) tycker att vi borde träffas ngt nästa vecka! :D

    2009-06-25 @ 23:41:12
    Postat av: becka

    och jag gillar att du håller i hopp-bilderna över sommaren!!! Så de blir extra snygga i höst ;D Glad blir man :D

    2009-06-27 @ 19:05:08
    URL: http://rebbens.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0